maandag 24 september 2012

Geborduurd ornamentje "Santa Tree"

Soms kom je bij het rondsnuffelen op internet de leukste dingen tegen. Soms op pagina’s in een taal die je niet kunt lezen (zoals Russisch of Japans, lang leven de vertaalfunctie!), zodat je geen idee hebt op wat voor links je allemaal klikt en waar deze je zullen brengen.

Op deze manier kwam ik onderstgaande patroon van Gera (?) tegen, vanaf het moment dat ik het zag, wilde ik hem borduren:


Wat mij zo speciaal aanspreekt? De kleurencombinatie vind ik vreselijk mooi (dat bruin met rood), en de folkloristische patronen op zijn jas vind ik erg mooi. Verder maakt de koddige uitdrukking op het gezicht van Santa me vrolijk!

Helaas werkte de link naar het .pdf bestand niet en moest ik onverrichter zake afdruipen. Tóch liet het me niet los en toen ik tijdens een volgende surf sessie wéér bij deze kerstman uitkwam, wist ik dat ik aktie moest ondernemen.

Ik heb net zolang de tekst in het webadres achter de “/” weggehaald, tot ik op de hoofdsite uitkwam. Daar stond “Contact” en toen heb ik een mailtje (in het Engels) gestuurd, waarin ik vertelde dat ik het zo’n vreselijk leuk patroon vond maar dat de link niet werkte. Gelukkig werd hier heel snel op gereageerd en kwam de link weer beschikbaar! Zo zie je maar: je nooit uit het veld laten slaan en af en toe gewoon een beetje "brutaal" zijn! 
(Edit: Jammer genoeg werkt de gehele link nu (in 2018) niet meer, óók niet naar de hoofdsite.)

Omdat je nooit te vroeg kunt beginnen aan dingen voor de kerst, ben ik vorig weekend begonnen met borduren.
Ik heb het patroon geborduurd met de bedoeling er een ornamentje voor in de kerstboom van te maken. Daartoe heb ik het patroon 2x geborduurd, waarbij ik voor de achterzijde het patroon iets heb aangepast. Zo heb ik het gezicht weggelaten en de baard iets korter gemaakt waardoor het haar werd. Verder heb ik de bol op zijn hoed weggelaten. 


Vervolgens heb ik beide kanten aan elkaar vastgemaakt (zoals je beide zijden van een biscornu aan elkaar vastmaakt) en heb ik een lintje aan de bovenzijde in zijn muts genaaid, waarmee hij in de kerstboom komt te hangen. Ik had nog precies een heel klein stukje bruin lint met een werkje erin liggen, die perfect bij deze kerstman paste.

Dit is hem uiteindelijk geworden:


1 opmerking:

  1. Wat een leuke kerstman, veel werk lijkt me, maar met een prachtig reasultaat.

    dank je el dat je hem op je site plaatste.

    groetjes,

    adeline

    BeantwoordenVerwijderen