dinsdag 26 april 2011

Dean en Geocachen

Als je een tijdje je blog niet hebt bijgewerkt, heb je natuurlijk veel te vertellen als je er eindelijk weer even de tijd voor neemt!

Het leukste nieuwtje is, dat ik op 4 april jl. voor de 2e keer tante ben geworden van een neefje: Dean. Hij woog ruim 4 kilo (!) en is met de keizersnede ter wereld gekomen. Hij is het broertje van Steve. Foto's volgen nog!!!

Wat een schitterend weer, dit paasweekend! Met zulk mooi weer wil je gewoon niet binnen blijven zitten, maar in de tuin of op het strand zitten "bakken" is niet mijn ding. Véél te warm en van stilzitten hou ik niet want dan ga ik me gruwelijk vervelen. Daarom gisteren dus voor het eerst dit jaar weer wezen geocachen! Geocachen? Wat is dat?

Geocaching is een buitensport en spel, waarbij gebruik wordt gemaakt van een GPS-ontvanger om ergens ter wereld een zogenaamde cache ("schat") te vinden. Een cache is in het algemeen een waterdichte doos die in grootte kan varieren van heel klein ("nano" genoemd) tot groot (bijvoorbeeld een kist), voorzien van een logboek en een soms "schat" (meestal ruilspulletjes die voor kleine kinderen erg leuk kunnen zijn) of "travelbugs". Travelbugs zijn een soort munten (of metalen plaatjes bevestigd aan een voorwerp) die van cache tot  cache moeten reizen. De travelbugs zijn voorzien van een uniek nummer waarmee je ze kunt loggen. Zodoende kun je volgen waar een travelbug allemaal is geweest.

Na het verstoppen van de cache (waar je altijd toestemming voor moet hebben van de landeigenaar!) maakt de plaatser de locatie bekend aan andere geocachers, meestal via internet. Dit kan zijn d.m.v. het geven van coördinaten of een puzzel of andere opdracht die je moet oplossen. Anderen kunnen bij het vinden van de cache items ruilen en/of toevoegen. In de cache is altijd een logboek aanwezig, waarin de vinder zijn/haar naam achter kan laten. Het is ook de bedoeling dat de vinder op de website  een bericht achter laat, ook als het niet is gelukt de cache te vinden.

Als je de cache gevonden heb is het niet de bedoeling de exacte ligplaats te vertellen, deze moeten de andere geocachers zélf vinden. Vaak staat er wel een hint op de site van de cache. Het is juist de sport dat men beetje moeite moet doen met zoeken. Als men de cache gevonden heeft moet men het na het loggen en eventueel ruilen/toevoegen van spullen de cache weer op dezelfde plek en manier terugleggen. Hierbij dien je ervoor te zorgen dat andere mensen ("muggles" of "dreuzels" genoemd) niet zien wat je aan het doen bent en waar de cache ligt.
Het leuke van geocachen is, dat je op een actieve manier buiten bezig bent en vaak op plaatsen komt waar je uit jezelf nooit zou zijn gekomen.

Klik hier voor uitleg van Geocaching d.m.v. een YouTube-filmpje met Nederlandse ondertiteling.

Gisteren heb ik 6 caches gevonden in en om Lelystad (waar ik woon).

 












Op de eerste foto zie je mijn vriend (bij geocachers bekend als Team_Wolfje, ik ben daar bekend als Kiblo) bij de windvanger vlak buiten Lelystad. Op de tweede foto zie je een houten kunstwerk dat ik erg leuk vind (een varken?) daar vlakbij. Hier in de buurt ligt een cache verstopt!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten