woensdag 26 december 2012

Geborduurde kerstsokjes en Holly Jolly humbug

Het is alweer een hele poos geleden dat ik een patroon van een kerstsokje (of is het een laarsje?) op internet tegenkwam. Ik was er direct weg van!

In april ben ik al begonnen met het eerste paar, maar omdat ze als kerstcadeautje waren bedoeld, kon ik ze hier niet eerder laten zien. Het zou namelijk niet leuk zijn als de presentjes al door de ontvangers op mijn blog te bewonderen zouden zijn vóór men ze had ontvangen.

Zowel voor JP en mijn moeder als voor mijzelf heb ik dit schattige kerstsokje/-laarsje gemaakt, voor ieder in verschillende kleuren. Voor mijn lief in zijn favoriete kleuren (blauw en bordeauxrood) met zilver omdat zijn kerstboom zilver versierd is, voor mijn moeder in Fins/Noorse klederdracht kleuren en voor mijzelf in de kleuren van het patroon, maar dan op kleiner stramien dan de andere twee.


Het is een snel en makkelijk patroontje en omdat ik al eens een biscornu (klik) had gemaakt, was het in elkaar zetten van dit sokje/laarsje geen probleem, alhoewel het in elkaar zetten wel veel meer priegelwerk was dan bij de biscornu omdat de sokjes/laarsjes natuurlijk een stuk kleiner zijn. Vooral het laatste stukje (als hij dus al gevuld is) ging niet echt makkelijk.

Omdat vast niet iedereen begrijpt wat ik met "Fins/Noorse klederdracht" kleuren bedoel, hier een plaatje met een voorbeeld:

Het borduren op de donkerblauwe stof viel niet mee, want het is erg moeilijk om de gaatjes te zien. Je moet echt een stuk lichtkleurig papier eronder leggen om te kunnen zien waar je de naald in moet steken. Bovendien is het borduren met het zilverdraad niet echt makkelijk, omdat er heel snel draaien en knopen in komen en het trekt ook niet soepel door de stof heen. In eerste instantie was ik van plan om bij mijn eigen sokje/laarsje het creme te vervangen door goud, maar na het borduren van het sokje/laarsje van JP, heb ik me bedacht!

Verder heb ik deze "humbug" (klik) gemaakt. Het principe van het in elkaar zetten van een humbug is hetzelfde als bij een biscornu. In dit geval maak je een langwerpig borduurtje, dat je bij de korte kanten aan elkaar vastmaakt, waardoor je een soort kokertje krijgt. Vervolgens maak je beide open kanten dicht, maar de bovenkant staat haaks op de onderkant. Je krijgt hierdoor een soort driehoekige vorm. Het rood/witte "Candy Cane" effect krijg je door de stiksteekjes met rood te maken en dan het geheel met wit in elkaar te zetten.


  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten