woensdag 10 oktober 2018

Altered book: Heksenboek voor Halloween

Dit idee voor een heksenboek of spellbook of toverboek (of hoe je het maar wilt noemen) is niet van mijzelf. Ik heb op YouTube diverse filmpjes gezien waarin dit soort boeken werden gemaakt, dus ik ben niet helemaal origineel.

Bij de Kringloopwinkel heb ik om te beginnen voor € 2,50 een uitermate geschikt boek gevonden voor hetgeen waar ik het voor wilde gebruiken. Het stond echt op de plank speciaal op mij te wachten om voor dit doel "omgetoverd" te gaan worden:


Het boek was zo goed als nieuw. Zoals je ziet is het een boek met raadsels en puzzels en de binnenkant ziet er oud uit. De foto's van de bladzijdes hieronder komen van Bol.com waar dit boek ook te koop is (klik).


Om te beginnen heb ik de kaft van het boek licht opgeschuurd zodat de verf beter zou pakken en toen heb ik het met zwarte acrylverf geschilderd.
Vervolgens heb ik met hot glue een spinnenweb "getekend". Bij de speelgoedwinkel en de feestwinkel had ik een vleermuis en spinnen gekocht en die heb ik op het boek geplakt. 
Daarna heb ik alles met Mod Podge ingesmeerd en met een laagje keukenrol (dat ik eerst gesplitst had tot ik één laagje overhield) bedekt en vervolgens weer met Mod Podge goed ingesmeerd. Daarbij heb ik het papier met een stevige penseel goed in alle hoekjes en kuiltjes gedrukt.
Ik zorgde er tevens voor dat er wat plooien in het papier kwamen, waardoor het geheel een oude "look" kreeg. Vervolgens heb ik het laten drogen en toen heb ik de stappen keukenrol met Mod Podge nóg een keer herhaald.

Toen alles goed droog was, heb ik het opnieuw met zwarte acrylverf geverfd en wederom goed laten drogen.
Daarna heb ik de uitstekende delen met een vrij droge kwast nog een keer licht geverfd met een paar hele dunne laagjes donkerbruine acrylverf, waardoor die hoge delen iets beter naar voren kwamen.

Vervolgens heb ik op de rug van het boek houten lettertjes geplakt die ik ooit bij de action heb gekocht en een schedeltje dat ik bij de feestwinkel vandaan had. Op de achterkant van het boek heb ik de koppen van splitpennen geplakt, om spijkers voor te stellen. Ook dit heb ik allemaal met zwarte acrylverf geverfd.
Toen dit droog was heb ik de lettertjes, schedel en splitpennen geschilderd met donkerbruine acrylverf die ik had gemengd met kaneel, waardoor je een roestig effect kreeg. Ook heb ik een paar van de plooien op die manier geverfd.

Omdat bij het verven van de kaft een deel van de binnenzijde van de kaft ook wat vegen verf had meegekregen, heb ik de binnenkaft beplakt met een stuk papier dat heel erg leek op de bladzijden van het boek, dus met een oude look, waardoor het er nu weer netjes uitziet.

En dan is dit het resultaat, ik ben er zelf heel erg tevreden over. Hieronder dus de voorkaft, de rug en de achterkaft van het boek:

Altered book: Heksenboek voor Halloween

En hier nog een keer:

Altered book: Heksenboek voor Halloween



Geen opmerkingen:

Een reactie posten