zondag 15 april 2012

Tony's Chocolonely en Oempa Loempa's

Reeds in januari kwam er op Facebook een bericht van Tony's Chocolonely dat er speciaal voor de allergrootste chocoladefans één kilo chocolade in de webshop verkrijgbaar was. Ik reageerde met "Oooooooooooohhhhhhh! Dat wordt rennen naar de winkel!!!" (dat van de webshop had ik in mijn enthousiasme over het hoofd gezien), waarop mijn vriend weer reageerde met: "Zeg maar nee, dan krijg je er twee". Mijn reactie was uiteraard per omgaande "Nee", gevolgd door "Mag ik je daar nu aan houden?".

En onlangs was het dan zover: ik kreeg 2 (!!!) kilo chocola van hem! Natuurlijk ga ik die niet alleen opeten, maar ik wil er eerst even van genieten door er alleen maar naar te kijken:


Naast de kilo repen, had mijn liefje ook de chocolade paaseitjes van Tony's gekocht, die op een erg leuke manier zijn verpakt:

Ter vergelijking hier een foto waar alle verpakkingen die ik momenteel heb liggen (correctie, het kleinste reepje is inmiddels verorberd ;-) opstaan:


Het grappige van de verpakking van Tony's Chocolonely is dat deze zowel mijn broer als mijzelf heel erg aan de chocolade repen uit "Sjakie en de Chocoladefabriek" doet denken. Blijkbaar vindt Tony's dat zélf ook, want toen JP de kilorepen had besteld, werden die wat laat geleverd, wat volgens Tony's aan de Oempa Loempa's lag.

De Oempa Loempa's vormen een fictief dwergenvolk, dat voorkomt in de boeken "Sjakie en de chocoladefabriek" en "Sjakie en de grote glazen lift" van schrijver Roald Dahl. De Oempa Loempa's komen uit Loempaland en zijn de enige personen aan wie chocolademaker Willy Wonka het toestaat dat ze werken in zijn chocoladefabriek. De Oempa Loempa's komen in lengte ongeveer tot de knie, hebben een wilde bos groen haar, en hun loon wordt uitbetaald in cacaobonen, hun favoriete voedsel.

Toen Wonka nog mensen in dienst had, bleken er regelmatig spionnen in zijn fabriek te werken, die zijn nieuwste ideeën stalen. Om deze reden sloot Wonka zijn fabriek. Tijdens een reis op zoek naar nieuwe ideeën voor zijn chocolade, liep Wonka het volk tegen het lijf. Oempa-Loempa's wonen in boomhuizen om zich te beschermen tegen roofdieren. Ze zijn dol op cacaobonen, maar die zijn voor hen door de roofdieren zo goed als onbereikbaar. Een Oempa-Loempa mocht zich gelukkig prijzen als hij er enkele per jaar of in zijn hele leven vond. Noodgedwongen leefden ze op het enige voedsel dat makkelijk beschikbaar was: groene rupsen. Dit walgelijke voedsel en het harde jungleleven waren ze meer dan zat, dus waren ze van harte bereid om voor Wonka te komen werken toen deze aanbood hen uit te betalen in cacaobonen en chocola. Wonka liet het hele volk naar de fabriek verschepen. Zo kon hij zijn fabriek weer openen zonder bang te hoeven zijn voor spionage van zijn concurrenten.

De Oempa-Loempa’s werden oorspronkelijk omschreven als zwarte pygmeeën, iets wat door critici als racistisch werd gezien. Daarom veranderde Dahl dit in een latere, herziene versie van zijn boek. De Oempa-Loempa's werden kleine mannetjes uit Zuid-Amerika, wat ook logischer is aangezien de cacao daar ook oorspronkelijk vandaan komt.

(Bron: Wikipedia)



Scene uit de film "Willy Wonka & the Chocolate Factory" (1971)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten