donderdag 29 september 2016

Matrasjes en sprei voor poppenhuis

Voor mijn 2 poppenhuisbedjes heb ik een matrasje gemaakt.

Omdat de matrasjes die bij mijn poppenhuis bedjes zaten niet naar mijn zin waren (voor mij moet alles zo “echt” mogelijk lijken), heb ik 2 nieuwe matrasjes gemaakt. 
Voor de vulling heb ik bij het ene matrasje gele vaatdoekjes gebruikt die ik op maat heb geknipt. Je kunt deze doekjes per verpakking van 10 kopen bij elke supermarkt en winkels als Zeeman of Wibra. 
Bij het andere matrasje bestaat de vulling uit het schuimrubber, wat al als matrasje bij het bedje zat.

Bij de action had ik een leuk blauw/wit gestreept stofje gekocht, dat ik zeer geschikt vond voor de bekleding van de matrasjes.
Ik heb de matrasjes in 2 delen gemaakt, waarbij ik de stof om de vaatdoekjes of het schuimrubber heb gevouwen en vervolgens aan de onderzijde heb vastgeplakt. Daarna heb ik kleine steekjes dwars door het geheel gemaakt, en deze strak aangetrokken, waardoor er klein kuiltjes ontstonden. Dit deed ik 2x voor elk matrasje, waarna ik beide delen op elkaar gelijmd heb. Vervolgens heb ik de beide delen bij de naad aan elkaar genaaid met hele kleine steekjes. Dit zijn ze geworden (de kleur van beide matrasjes is hetzelfde, het komt door de belichting dat ze anders lijken, de werkelijke kleur lijkt meer zoals op de eerste/bovenste foto):



Voor het witte bed heb ik ook het headboard gemaakt. Daarvoor heb ik het hoofdeinde op papier overgetrokken, waarna ik van dun karton een mal heb gesneden. Deze mal heb ik bekleed met een stukje fiberfill  en een stukje stof. Dit heb ik vervolgens met kleine steekjes en een kraaltje versierd en ook hier het draadje strak aangetrokken, waardoor op de plek van de kraaltjes een kuiltje ontstond. Vervolgens heb ik dit in het bedje geplakt en er nog een bijpassend koordje omheen gelijmd. 
Een koordje maak je zo (klik).

Het andere bed was fel glimmend goudkleurig, wat ik heel erg lelijk vond, ook omdat het er zo nepperig uitzag. Ik heb er bruine acrylverf overheen geschilderd, waardoor het nu op donker koper lijkt, veel passender vind ik zelf!

Verder heb ik nog een beddensprei geborduurd. De rand heb ik van boven en onder afgewerkt met de blanket stitch (klik) en vervolgens heb ik hem dun ingesmeerd met Tacky Glue (de gouden) want omdat deze doorzichtig opdroogt zie je er niks meer van en hij blijft ook soepel. 
Beide zijkanten zijn afgewerkt met de hem stitch (klik), waarna ik er “franjes” aan heb gemaakt door de randen "uit te rafelen".
Het spreitje lijkt erg op een sprei die ik vroeger als kind op mijn bed heb gehad en die van mijn oma was geweest.

Nu de rest van het beddengoed nog, wat inhoudt dat ik nog lakentjes, dekentjes (of dekbed) en kussentjes wil gaan maken.


2 opmerkingen:

  1. Super Kirsten, ik zie je blog nu voor het eerst, dankzij je link op poppenhuis en tips 😊 heel mooi allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen