zaterdag 24 augustus 2024

“Rose Detective Agency” miniatuur Book Nook

Ik heb mijn eerste Book Nook klaar, nl. Rose Detective Agency.
Het was wel even heel iets anders dan de andere kamertjes die ik heb gemaakt:
- Om te beginnen is alles eigenlijk kant en klaar. Je hoeft zelf geen plankjes e.d. aan elkaar te lijmen tot een kastje, alles kun je namelijk in elkaar klikken. Alleen op een paar plekken heb je nog maar lijm nodig.
- Verder hoef je geen plaatjes uit te knippen en zelfs niet uit een vel te drukken, nee: het zijn allemaal stickers.
- De vloeren, muren etc. hoef je niet te beplakken want het zit allemaal al op het hout geprint in een glimmende kwaliteit, ik denk dat het een heel dun laagje plastic is.
- Ook zijn de accessoires (kandelaar, paraplu etc) niet 3D, maar is het allemaal op een stukje hout geprint en ziet het er dus vrij plat uit. Sommige dingen zoals de globe, de koffer en de typemachine bouw je op door platte plankjes op elkaar te lijmen. Alleen het theekopje op het tafeltje bij de stoel is 3D.
- Het was bij dit pakket dan ook ook eigenlijk niet mogelijk om het te "personaliseren" door dingen anders te doen en aan te passen.
Zoals gezegd was alles op hout geprint dat je uit kon drukken uit de plankjes waar het in zat. Toen ik het pakket uitpakte, rook het heerlijk: echt een houtlucht. Iedere keer als ik daarna mijn hobby kamer weer op kwam, rook het nog steeds lekker naar dat hout.

Het nadeel van dat je alles in elkaar moest klikken is, dat sommige stukjes hout heel dun en/of klein zijn en je moet ze soms echt met kracht op hun plek drukken. Daardoor breekt of knakt het wel snel. Bij sommige stukjes heb ik dus het gaatje waar een palletje in moest met een hele dunne vijl iets groter gemaakt, zodat het beter paste en je niet zoveel kracht hoefde te zetten. Ook heb ik op een hele enkele plek het palletje afgesneden en het gewoon vastgelijmd. Voordeel is wel, dat er van sommige stukjes een reserve stukje in het plankje zit die je dus kunt gebruiken mocht je iets breken. Helaas brak ik ook een paar stukjes af waarvan geen reserve stukje aanwezig was 🤦🏻‍♀️. Maar ook die heb ik gewoon gelijmd.

Wat ik vaak onlogisch vind (maar dat is bij de andere soort bouwpakketten ook het geval) is dat dingen die bij elkaar horen vaak niet op hetzelfde plankje of in hetzelfde zakje zitten. Zo moet je bv. een kast samenstellen met stukjes uit plankje (of zakje) A + B. Handiger zou zijn als het allemaal bij elkaar op plankje (of in zakje) A zat. Bij plankjes kan ik me dit nog voorstellen, daar willen ze natuurlijk zoveel mogelijk op één plankje kwijt en vullen ze het dus soms aan met onderdelen die ergens nét tussen passen. Maar bij zakjes is dat helemaal niet nodig.

Het boekje met bouwbeschrijving dat er bij zat was heel erg duidelijk. Je moet hier echter wel de stappen in de juiste volgorde aanhouden in tegenstelling tot de voorgaande pakketjes die ik heb gemaakt, waar je af kunt wijken (wat ik overigens niet vaak doe).

Hij heeft een leuke feature, er zit nl. een geheime deur in:
Verder kan de voordeur open en dicht. Het wieltje hiervoor zit echter wel op een onhandige plek, nl. onderop.
In het laatje onder de typemachine, dat open en dicht kan, ligt een pistool:
Het licht gaat aan met een touch sensor:
Het resultaat is prachtig, daar kan ik niks over zeggen, maar toch heb ik een minder bevredigend gevoel aan dit pakket overgehouden. Ik heb toch het idee dat het minder handwerk en dus minder "eigen" is. Het voelt veel minder zelfgemaakt aan.

Ik heb nu nog 4 Book Nooks liggen. Ik wist nl. niet dat die op deze manier in elkaar gezet worden en ik vond ze er zo vreselijk leuk uitzien. Ik wil even afwachten hoe die bevallen en als ik daar hetzelfde onbevredigende gevoel aan overhou, denk ik dat ik geen Book Nooks meer ga maken. Verder heb ik nog één "gewoon" pakket liggen. Maar eerst weer even wat andere dingen doen 😃.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten